Autorská novoročenka: Fenomén výtvarné kultury
Autorská novoročenka: Fenomén výtvarné kultury

Autorská novoročenka: Fenomén výtvarné kultury

4. 12. 2024 – 26. 1. 2025

Místo Výstavní síň 13
Adresa Pražská 13
Kategorie Výstavy
Web https://www.zpc-galerie.cz/cs…

Výstava připomíná osobní novoroční přání umělců a umělkyň coby význačný žánr je­jich tvořivosti. Profese těchto autorů sahají od designu a grafiky přes fotografii a malíř­ství až k architektuře. Připomínají se tu jména v kulturní veřejnosti slavná, známá i méně známá, ale v žánru novoročenky ne­méně zasloužilá.

Cílem výstavy je však hlavně naznačit zá­sady i možnosti žánru novoročenky. Tra­diční možnosti žánru nadlouho předzname­nala poštovní zásilka. To platilo zejména v dobách, kdy bylo pro odesilatele výhodné zasílat větší počet novoročních přání ve for­mátu nezalepené dopisní obálky (tzv. ote­vřená listovní zásilka) nebo korespondenč­ního lístku (tzv. dopisnice) s kreativním řešením jeho obrazové části.

Výstava zdůrazňuje tvorbu novoročenek z období politického útlaku, kdy řada výtvar­nic a výtvarníků manifestovala tímto prostřed­kem svoji nekonformnost. Rozvoj tohoto pů­vodního typu autorské novoročenky umožnily proměny kulturněpolitických poměrů v Čes­koslovensku od poloviny 60. let 20. století, charakterizované nejprve uvolňováním do­hledu a cenzury ve druhé polovině 60. let a poté invazí vojsk Varšavské smlouvy vede­ných Sověty roku 1968, následovanou ste­rilní kulturou tzv. normalizace, která zde na­dlouho zavládla. Toto období skončilo až pádem tehdejšího režimu v tzv. sametové re­voluci na podzim roku 1989.

Autorské novoročenky z období let 1968–1989 v exponátech této výstavy na­značují rozmanité tendence. Udržují tradice vánočního i rodinného přání, někdy i s kre­ativní variací oněch tradic. Přitom celkové ladění autorských novoročenek zmíněného období zachycuje rozpětí od poselství na­děje či přání štěstí až k projevům skepse vůči budoucnu. Autorská novoročenka se bránila tísni doby humorem, což zůstalo je­jím právem i po zásadní změně politických poměrů.

Výstava předvádí rovněž ukázky umělec­kého přesvědčení, které spíš než odezvu na proměnlivé místní poměry sledovaly a sledují vývoj vizuální komunikace i soudo­bých technologií. Nicméně i současné no­voročenky umělců a umělkyň z tohoto pro­středí existují kromě své virtuální podoby také reálně. Tímto způsobem se tedy dál zachovává působení autorské novoročenky a dokonce se snad i dál rozvíjí.

Exponáty této výstavy pocházejí ze sbírky Archivu výtvarného umění a doplňují je pří­klady nových akvizic Archivu.